Publicerad:

Så jobbar vi med modersmålsundervisning

Regeringens utredare besöker oss för att se hur vi arbetar med modersmålsundervisning.

Under 2024 har regeringen tillsatt en utredning om modersmålsundervisningen i Sverige. Idag fick vi besök av två utredare som är nyfikna på hur vi arbetar. Anna-Lena Holm är enhetschef för Mångkulturella enheten och ansvarar för modersmålsundervisningen i vår kommun:

Det känns hedrande att de just kom till oss för att se hur vi arbetar och att vi får visa det fina arbete som våra modersmålslärare gör varje dag med eleverna. Inför besöket sydde vi ihop ett program där utredarna får möta både modersmålslärare och elever. De får därmed med sig olika perspektiv. De fick även delta på två lektioner.

Marie-Hélène Ahnborg är ansvarig utredare. Hon säger:

Det har varit oerhört intressant för oss att ta del av det systematiska och välfungerande arbete som bedrivs inom mångkulturella enheten i Sigtuna kommun. Vi har fått många kloka inspel från både skolledning och modersmålslärare som är värdefulla för oss i det fortsatta utredningsarbetet.

Modersmålsundervisningen i Sigtuna utgår ofta från olika teman med innehåll förankrat i skolans läroplan. Till exempel har elever fått läsa skönlitteratur med berättelser från svenska överlevare från förintelsen vilket kan främja lärande i exempelvis historia. Under höstterminen arbetade eleverna med ämnet demokrati.

Mycket i vår undervisning bygger på transspråkande, det vill säga att eleverna får läsa texter på sitt modersmål parallellt med texter på svenska, det har vi sett ger goda resultat för utveckling av bägge språken, säger Anna-Lena Holm.

Modersmålsundervisning kan se väldigt olika ut. En vanlig bild är att det enbart är nyanlända med väldigt lite kunskaper i svenska som har modersmålsundervisning. Anna-Lena Holm lyfter en annan bild:

Vi har många flerspråkiga elever som är födda i Sverige och som talar både svenska och modersmålet. Deras bakgrund kan se olika ut. Till exempel har vi flera elever där en vårdnadshavare kommer från ett annat land. En gemensam nämnare har alla våra elever och det är att de tidigt utvecklar en hög språklig kompetens. Jag brukar säga att vi har hela världen under vårt tak. Mångkulturella enheten ger modersmålsundervisning i 42 olika språk.

Vi i Sigtuna kommun är ganska unika i hur vi arbetar med modersmålsundervisning, eller rättare sagt hur vi lägger grunden till undervisningen.

Totalt finns det ett 80-tal modersmålslärare som alla är uppdelade i fem team oberoende av vilket språk de undervisar i. Pedagogik är universellt och vi har ett starkt fokus på att utveckla undervisningen med stöd av enhetens utvecklingspedagog och förstelärare. Nya infallsvinklar, forskning och kunskap kan prövas direkt i undervisningen och utvärderas i grupp direkt. Det har gett mycket positiva resultat har vi sett, säger Anna-Lena Holm.

Oavsett bakgrund har elever som deltar i modersmålsundervisning högre måluppfyllelse i samtliga ämnen jämfört med elever som inte deltar.

Regeringens utredare ska bland annat se över ämnet svenska som andraspråk i syfte att ämnet bättre ska möta behoven både hos elever som saknar grundläggande kunskaper i svenska språket och hos elever som kommit längre i sin andraspråksutveckling. Utredaren ska även se över modersmålsundervisningen i syfte att den inte negativt ska påverka integrationen eller elevernas kunskapsutveckling i svenska språket och vid behov föreslå åtgärder för att säkerställa att modersmålsundervisningen inte har sådana effekter.


Fyra elever och en lärarinna står framför en whiteboard.

Vania Segura Gavilan, modersmålslärare i spanska, tillsammans med fyra elever från årskurserna 7-9

Elever står framför en vägg med en naturbild som projiceras. Bakom står en kvinna i långt brunt hår.

Elever tillsammans med sin modersmålslärare i arabiska, Alaa Rashid. Eleverna går i årskurs 1 och 2.