Bedömning för lärande (BFL)

SigtunaboxenBedömning är en del av planeringen av undervisningen


Skolans mål är att varje elev

  • utvecklar ett allt större ansvar för sina studier,
  • och utvecklar förmågan att själv bedöma sina resultat och ställa egen och andras bedömning i relation till de egna arbetsprestationerna och förutsättningarna.

Förutsättningar för lärande

Skolan är en plats för elever att, tillsammans med andra - kamrater och lärare, utveckla sitt lärande.

Eleverna behöver förstå att:

  • bara den som är aktiv i sitt lärande lär sig,
  • smart är inget du är  - utan något du kan bli,
  • du kan bli i princip vad som helst om du anstränger sig och lär dig att arbeta på rätt sätt.

(utdrag ur Christian Lundahls föreläsning: Bedömning för lärande)

Ytterligare information 

Titta på filmerna om bedömning för lärande via länkarna till höger >>>

 

Ett fel inträffade

De markerade fälten måste fyllas i


Dela på

Dela till Facebook Dela till Twitter Dela till LinkedIn Dela med e-post
Synpunkter & felanmälan Kontaktinformation

Dylan Wiliam Formative assessment - Learning and teaching

Christian Lundahl Varför bedömning för lärande?


Klicka i högra hörnet då filmen startar för att göra större.