Reseberättelse från Rakvere

Dansgruppen Big Ones till Rakvere, Estland 11/6 - 13/6

BigOnes på Rakvere festivalen

BigOnes på Rakvere festivalen. Fotgraf: Privat

Tidigt fredagen 11/6 2010 ger sig dansgruppen Big Ones, med sin danslärare Veronica, iväg till Arlanda för att resa på kulturutbytardagar till Rakvere i Estland. Vi har sällskap med bl.a. kockar, kyrkokörer, spelmän och solidariska föreningen i Sigtuna. Vårt uppdrag är att stärka banden mellan våra vänorter, och Big Ones mission i synnerhet är att visa upp en del av vår danskultur på Sigtuna Kulturskola.

Big Ones är den äldsta gruppen på Sigtuna Kulturskola (modern jazz), de flesta har dansat sen de var små, och idag har alla gått ut gymnasiet. Gruppen består av Elin Paskell, Evelina Andersson, Ellen Sterby, Hanna Olsson, Malin Roman och Michelle Mörlin. Tyvärr så kunde inte Johanna Jansson och Ellinor Schmidt följa med, och de var saknade förstås.
Detta var vår sista resa tillsammans så gissa om det var känsloladdat?!

Vi kommer fram till ett ganska mulet Tallin, och åker buss till ett vackert beläget slott (som påminner om Steninge slott) för att äta lunch. Det är trolsk stämmning och alla i dansgruppen höll med om att här borde man sätta upp en dansföreställning om troll och älvor...

Efter en god lunch åker vi vidare till Rakvere, gör oss hemmastadda på yrkesskolan där vi ska bo, och byter om till middagen som ska intas på Rakvere medeltida borgruin med rundvandring.

Från Rakvere borg är det fantastisk utsikt. Vi klättrar omkring, leker med svärd, hälsar på djuren på borg-gården, fnissar åt skampålen och håller för öronen när de avfyrar gårdskanonen.
Vi intar en medeltida middag med mjöd och medeltida musik. Det märks att man planerat fint och länge för vårt besök. Vi blir varma i hjärtat av all omtanke. Även vegetarianerna i gruppen hade tur med maten i år...

Efter middagen går vi vidare på lokal pub och sjunger kareoke med ortsbefolkningen. Hanna klämmer av "Proud Mary" och "Black Velvet" och Malin gör succé med "Enter Sandman". Hela gruppen trycker sedan ur sig "Apologize" förutom Ellen och Michelle som dansar koreografin till... En fin avslutning på fredagskvällen.

Lördag är jobba jobba jobba. Vi har tre uppvisningar på programmet. Efter frukost ger vi oss av till Rakvere marknad och kikar på scenen och pratar med ljudkillen. Vi spanar in Rakveres musikskola och efter svabbning av en regnvåt scen kör vi! Det blåser och regnar lite, men vi kör ändå. Förutom att Elin skrapar upp sin ena tå, så gick framförandet bra! Vi lunchar, shoppar lite på marknaden, gör oss redo för nästa uppträdande. Vädret är med oss, till och med en dramatisk vind får koreografin till "Apologize" att se riktigt bra ut! Vi har ett 20-minutersprogram och vi är väldigt nöjda. Svenska kolleger kommer fram och berömmer.

Vi äter middag och bestämmer oss för att åka hem och ta en tidig kväll med bastu. Förutom att varmvattnet strejkar, lite stopp i avlopp och toalett som inte funkar så tar vi oss igenom kvällen och nästa morgon.

Nästa morgon, söndag, är vi bjudna på dansfestival. Vi är lite tveksamma då vädret inte är till vår fördel och vi ska sitta utomhus i två timmar.
3000 dansare
Fantastisk dansfestival! 3000 dansare på scen. Fotograf: privat

Kl. 10 börjar festivalen och hela gruppen sitter med gapande munnar, tårar rinnande för kinderna, heja-rop och entusiastiskt babbel! Det är heeeelt fantastiskt! 3000 dansare, bara män från åldern 6 -70 är med på den giganstiska scenen. Videoprojektioner, besök av inhemska artister och underbar musik där modernt möter gammalt  gör föreställningen oslagbar! Det är en gåva utan dess like, och vi är väldigt tacksamma för att vi fick se den! Helt uppenbart är att vi aldrig kommer att få se något liknande igen! Två timmar rann iväg fort som sjutton, och vi började förbereda oss för vårt sista framträdande. Tyvärr satte vädret stopp för vår sista dans, vilket vi såg som ett tecken att vi kommer att ses och dansa igen tillsammans!
Vi tog en fika på Art café, och gjorde oss sedan klara för hemfärd.

Big Ones med Veronica tackar Kulturskolan och Rakvere för den här upplevelsen.
Veronica tackar i synnerhet sina fantastiska dansare som tillsammans med mig dansat, gråtit, skrattat, sjungit, gnällt, utbytt förtroenden i 7 år! Jag älskar er, Big Ones!

Kärlek o dans från: Michelle, Malin, Elin, Ellen, Evelina, Hanna och Veronica.

Bigones-tjejerna

I väntans tider på festivalen. Fotograf: privat