Reparationer och underhåll

Du äger din utrustning som du fått bidrag till och ansvarar för skötsel och underhåll.

 

Du måste räkna med utgifter för normalt underhåll och reparationer. Kostnader som uppkommit på grund av skadegörelse, åsknedslag, handhavandefel eller normalt bostadsunderhåll täcks normalt inte av bidrag. Vi rekommenderar att du kontaktar ditt försäkringsbolag för att se över försäkringsskyddet gällande din utrustning.

För reparationer, ändringar eller kompletteringar som enligt lag eller avtal åvilar tillverkare eller säljare lämnas inte bostadsanpassningsbidrag. Kontrollera därför om din anpassning/utrustning har garanti och hur länge den gäller.

Gällande ditt ärende är det konsumentlagstiftningen som gäller mellan dig och entreprenören du anlitar. Mer information om dina rättigheter kan du få av konsumentvägledarna, se mer information här

 

FELANMÄLAN

Felanmälan gällande utrustningen gör du hos den entreprenör du anlitat. Gör du en felanmälan är du ansvarig för att betala fakturan för reparationen.

 

BIDRAG TILL REPARATION

Du kan ansöka om bidrag för reparation av utrustning som är bekostad med bidrag. Reparationer som kan utföras av till exempel elektriker eller rörmokare utan särskild behörighet bedöms som normalt bostadsunderhåll.

Om behovet av reparationen av utrustningen uppstått på grund av onormalt slitage som beror av en funktionsnedsättning kan reparationen vara bidragsberättigad. Kontakta handläggare för mer information.

Ett fel inträffade

De markerade fälten måste fyllas i


Dela på

Dela till Facebook Dela till Twitter Dela till LinkedIn Dela med e-post
Synpunkter & felanmälan