Sigtuna museum lämnar avtryck

2018-06-08

Den 9 juni inviger Sigtuna museum den sista delen av basutställningen Sigtunahistorier och ett konstverk av Backa Carin Ivarsdotter. Museidagen är en årligen återkommande tradition där besökarna får veta mer om Sigtuna och vår tusenåriga historia.

Utställningen Sigtunahistorier har tre olika teman: Från Stora gatan till Stationsgatan, Vardagsliv och Avtryck.

- Med vårt första tema vill vi visa att handel har pågått under många tusen år i Sigtuna. Här lyfter vi fram både enmansföretagare och storindustrier. Vardagslivet handlar om människorna som levt här och vad de har gemensamt med dagens Sigtunabor, säger Lars Björling (SfS), ordförande i Kultur- och fritidsnämnden.

Men det kanske mest intressanta temat är Avtryck, menar Lars Björling.

- Ungdomar som bor här har fått svara på frågan om vad som är specifikt för just dem och vilket avtryck de vill lämna efter sig för framtida generationer. Jag tror att det skapar en känsla av mening att reflektera över sin plats i historien, säger Lars Björling.

I Sigtuna museums trädgård ryms många parallella berättelser i form av spår av människor i olika tider. Resterna av en ruin sticker fram i gräsmattan och ett flertal gravar har grävts ut, bland annat graven från en biskop. På lördag invigs den konstnärliga gestaltningen Platsens berättelser av Backa Carin Ivarsdotter, där hon använder material som trä, ljuskabel och växter.

- Jag vill genom denna gestaltning påvisa en del av platsens historia genom att teckna ruinen i ljus och förstärka dess rumslighet genom ett staket med ljusgestaltning, säger Backa Carin Ivarsdotter.

- Vår förhoppning är att vi genom en konstnärs ögon kan tydliggöra historiens fragment för fler, säger Ted Hesselbom, chef för Sigtuna museum.

Program 9 juni

• 12.00 Sigtuna museum, Rådhuset och Lundströmska gården öppnar
  • 13.00 Invigning av utställning och konstverk i museets trädgård. Invigningstal av Lars Björling, Samling för Sigtuna, ordförande i Kultur- och fritidsnämnden. Konstnären Backa Carin Ivarsdotter berättar om sitt verk. Historisk miniteater med Ansi Jönsson och Nik Dahlström.
  • 14.00 Konsert med över hundra körsångare i Joyvoice i museets trädgård
  • 14.30 Visning av Lundströmska gården
  • 15.00 Visning av Rådhuset
  • 16.00 Stängningsdags

Alla är välkomna (fri entré) mellan 12.00 och 16.00.

Bild: Konstverk av Backa Carin Ivarsdotter

För mer information, kontakta:

Ted Hesselbom
Chef Sigtuna museum