Publicerad:

Fritidshem lär av förskolan

Erfarenhetsutbyte är lärorikt och viktigt. Därför besökte Tingvallaskolans fritidshem sin kollegor på Aspbackens förskola och Brage förskola.

Lärandet börjar i förskolan och fortsätter i grundskolan där fritidshemmet spelar en viktig roll utanför själva klassrummet. Förskolan har varit framgångsrik i att skapa meningsfulla miljöer för barnen, det ville Tingvallaskolans fritidshem veta mer om.

För att ta vara på barnens erfarenheter och kunskaper från förskolan gjorde vi ett studiebesök på Aspbacken och Brage förskola. Vi vill att barnen under hela sin skolgång ska befinna sig i ett meningsfullt sammanhang där de får möjlighet att vara i kreativa och utforskande lärmiljöer. Vi på fritidshemmet vill utveckla våra lärmiljöer och därför ser vi att samarbete, möten, pedagoger emellan är berikande för alla verksamheter, säger Therese Andersson, biträdande rektor på Tingvallaskolan som också är huvudledare för skolans fritidshem.

På Brage förskola syns barnens intressen tydligt. Det finns en stor mångfald på material för att skapa förutsättningar för meningsfulla aktiviteter för alla barn.

Även på Aspbackens förskola visades inspirerande lärmiljöer där de tar tillvara på återvinningsmaterial och naturmaterial.

Fritidspersonalen fick också se hur förskolan har arbetat med trygghetsvandring och använt sig av PAX färger. PAX-färgerna röd och grön syftar till att skapa trygghet, studiero, glädje och lugn. Therese Andersson förklarar:

Grön är det vi vill se mer av, goda exempel på hur man kan göra som att lyssna, säga snälla saker, sitta på sin stol. Väldigt konkret. Färgen röd representerar det vi vill se mindre av som att skrika, inte vänta på sin tur, avbryta den som har ordet.

I höst planerar Tingvallaskolans fritids att fördjupa samarbetet med Aspbackens förskola.

Eftersom förskolan sitter ihop med skolan är det enkelt för oss att samarbeta sinsemellan. Vi på fritids kommer fortsätta arbeta och reflektera över våra lärmiljöer så att barnen får fortsätta utveckla sitt lärande i kreativa och meningsfulla miljöer, säger Therese Andersson.


Flera personer står i ett rum på en förskola. De lyssnar på någon som talar.

Personal från Tingvallaskolans fritidshem på studiebesök på Brage förskola.