Äventyr mellan bokhyllor ska locka till läsning

2018-02-20

Under våren äger "Bokäventyret" rum på Märsta bibliotek. Genom interaktiv barnteater ska intresse för språk, barnlitteratur och läsning väckas hos elever i förskoleklass.

Idag är läsning inte en självklar del av barnens vardag. Ibland verkar inte heller tiden räcka till för vuxna att samtala och lyssna på våra barn, menar Maria Edin och Malin Stintzing, lärare på Sigtuna Kulturskola.

- Med Bokäventyret slår vi "två flugor i en smäll". Dels visar vi att böcker kan vara minst lika spännande som exempelvis dataspel och dels uppmuntrar vi till fantasi och kreativitet i samspel mellan barn och vuxna, säger Maria Edin.

Ladda ner pressbild.

I Bokäventyret framför två pedagoger/artister en interaktiv barnteater med inslag av sång, rörelse, lek och teater, där barnen är både åskådare och aktiva deltagare. Äventyret ringlar iväg mellan bokhyllorna. På olika platser dyker det upp olika karaktärer från barnböcker som ber barnen om hjälp med olika saker eller ger dem kluriga uppgifter/övningar att lösa. När fantasiresan är slut får barnen möjlighet att låna de böcker som inspirerat till äventyret.

- Kultur- och litteraturprojektet Bokäventyret är ett lysande exempel på hur man med drama, musik och dans lockar barn till läsning. God läsförmåga är viktigt för både skolframgång, bildning och delaktighet i det demokratiska samhället. Vi måste därför göra allt i vår makt för att väcka passionen för litteratur i tidig ålder, säger Pernilla Bergqvist (L), ordförande i barn- och ungdomsnämnden.

Bokäventyret har skapats av Sigtuna Kulturskola i samarbete med Märsta bibliotek och finansieras av Kulturrådet. Föreställningen, som äger rum vid fyra tillfällen i februari och mars, riktar sig till förskoleklasser och är inte öppen för allmänheten.

För mer information, kontakta:

Maria Edin
Danslärare, Sigtuna Kulturskola
maria.edin@edu.sigtuna.se

Pernilla Bergqvist (L)
Ordförande barn- och ungdomsnämnden, Sigtuna kommun
pernilla.bergqvist@sigtuna.se

Emilie Eliasson Hovmöller
Vikarierande pressekreterare, Sigtuna kommun
emilie.eliasson-hovmoller@sigtuna.se

Bildtext pressbild: Malin Stintzing och Maria Edin på Sigtuna Kulturskola ger förskolebarn ett äventyr i böckernas värld. Ett bra sätt att locka till läsning, menar barn- och ungdomsnämndens ordförande Pernilla Bergqvist (L). Foto: Sigtuna kommun.