”Det här innebär besparingar på många sätt”

2019-01-31

Säkrare, miljövänligare och mer ekonomiskt.
Från och med årsskiftet har samtliga nämnder i Sigtuna kommun gått över till enbart digitala sammanträdeshandlingar. 

- Kommunens uppgift är att leverera tjänster av hög kvalitet till låg kostnad, vilket kräver effektiva och smidiga arbetssätt för alla verksamma i kommunen, säger Olov Holst (M), kommunstyrelsens ordförande.  

Kommunfullmäktige som hålls i kväll, torsdag 31 januari, har redan ”tjuvstartat” med digitala handlingar.
- Kommunfullmäktige hade sitt första digitala sammanträde den 29 november och det gick över förväntan, säger Emma Kaumheimer, kanslichef på Sigtuna kommun.

Under 2018 gick alltså kommunfullmäktige men även kommunstyrelsen, utbildning- och arbetsmarknadsnämnden och arbetsutskottet för bygg- och trafiknämnden över till att ha digitala sammanträdeshandlingar.
Från och 1 januari 2019 gäller detta samtliga nämnder och kommunrevisionen.
- Det här innebär en besparing på många sätt. Vi slipper trycka upp tusentals papper. Det krävs inte någon postgång eller budbil som kör ut handlingarna till alla. Nämndsekreterarnas arbetsmiljö förbättras, då detta även innebär att det blir mindre stressigt. Dessutom är systemet också mer säkert än att få handlingarna i sin brevlåda, eftersom det tekniskt går att lägga på tvåstegsverifiering då det är sekretessärenden, förklarar Emma Kaumheimer.

- Vi behöver se över både tidsåtgång och direkta kostnader runtom i alla våra verksamheter, inte minst bland oss förtroendevalda. Att begränsa användningen av papper, garantera en säker hantering av handlingar och minska arbetstid och tryckkostnader är ett självklart steg att ta, säger Olov Holst.  
 

Presskontakt:
Anna Jernberg Carlson
Pressansvarig Sigtuna kommun
073-666 53 36
anna.jernberg-carlson@sigtuna.se

Helle Nyman
Politisk samordnare Sigtuna kommun
08-591 260 26
helle.nyman@sigtuna.se

Dela på

Dela till Facebook Dela till Twitter Dela till LinkedIn Dela med e-post
Synpunkter & felanmälan