Hälsa och säkerhet

Här redovisar vi var i kommunen det finns miljöfarliga verksamheter, vilka vägar som är utpekade som rekommenderade vägar för farligt gods samt på ett översiktligt plan hur radonrisken ser ut i kommunen.

Bilar och lastbilar på väg E4:an.

Fotograf: Kari Kohvakka

Buller

Oönskat ljud - buller - är ett stort folkhälsoproblem. Besvär av buller påverkar människors hälsa negativt och kan leda till störningar av sömn och vila, samt ge upphov till stress. Områden som är mindre bullerutsatta är en ändlig resurs vilket behöver väga tungt i avvägningar i efterföljande planering av enskilda områden.

Bullersituationen i Sigtuna kommun är komplex då den omfattar ett stort antal bullerkällor. Större delen av kommunens yta påverkas i olika omfattning av flygbuller från flygverksamheten på Arlanda. Andra stora bullerkällor är tågtrafik på Ostkustbanan och Arlandabanan samt förekomsten av flera större och starkt trafikerade vägar, exempelvis E4:an. Söder om Sigtuna kommun finns vidare ett militärt skjutfält som påverkar Sigtuna stad, Märsta och Rosersberg med sitt skottbuller.

Radon

De geologiska förutsättningarna i Sigtuna kommun medför generellt låga till normala radonrisker. Förekomsten av radon i mark har kartlagts i en översiktlig kartering. Högriskområden finns huvudsakligen i kommunens östra del, men örekommer lokalt i hela kommunen. För att
minimera riskerna kan det vid nyproduktion vara aktuellt att utföra byggnader radonskyddat eller radonsäkert.

Radon kan komma in i byggnader från byggnadsmaterialet, marken och via dricksvattnet. Markradon är i kombination med dålig tätning mot husgrund och mark den dominerande orsaken till höga radonhalter i inomhusluft.

Arsenik och andra metaller

I Sigtuna kommuns östra delar förekommer naturligt höga halter av arsenik i jord och berg. Exploatering riskerar att leda till att metaller frigörs och hamnar i grund- och ytvatten. Kommunen bidrar med informationsinsatser för att höja medvetenheten om risken för förorening. Kommunen framhåller även att särskilda åtgärder krävs vid genomförande så att markförändringar inte genomförs som ger risk för att arsenik och sulfid förorenar grund- eller ytvatten eller på annat sätt riskerar att innebära skada på miljön eller människor hälsa.

Förorenad mark och vatten

I Sigtuna kommun fanns 2020 cirka 290 registrerade markområden med misstänkt föroreningsskada. En stor del av dessa utgörs av gamla avfallsdeponier men även träimpregneringsanläggningar,bilskrotsanläggningar, verksamheter i Rosersberg, förbränningsanläggningar och bensinstationer. Uppdaterad information om förorenade områden finns tillgänglig i Länsstyrelsens så kallade EBH-stöd (efterbehandlingsstöd).

Andra förekommande föroreningar är PCB och PFAS. Det senare är ett samlingsnamn för flera föroreningar, varav några är mycket skadliga för hälsan och miljön. Det härrör ofta från användning av brandsläckningsmedel med mera. PFAS är ett betydande problem i Märstaån, som har den högsta kumulativa koncentrationen i hela Mälarens avrinningsområde, och som samtidigt visar
problem med översvämningar vid flera platser. Effekterna av klimatförändringar i flöde och grundvattennivåer kan leda till ökad rörlighet hos föroreningarna, som transporteras via dagvatten, ytvatten eller grundvatten ut i olika vattensystem. Halterna av PCB är förhöjda i Oxundasjön och Rosersbergsviken samt vidare ut i Mälaren. Källan till utsläppet har lokaliserats till kvarteret Messingen i Upplands Väsby kommun. Mängden PCB som finns i Oxundasjöns sediment är unik i sitt slag då den är den hittills största förekomsten av PCB som påträffats i en svensk vattenförekomst. Upplands Väsby leder utredningsarbetet och arbetar bland annat med att ta fram en ansvarsutredning för att försöka finna en ansvarig för utsläppen.

Läkemedel och hormonstörande ämnen är föroreningar som också kan påverka vattenlevande arter. Lövstaån har högre koncentrationer av organiska miljöföroreningar jämfört med andra vattendrag i Mälarens avrinningsområde. Likaså är det ett problem för vattenlevande arter att mikroplaster kan följa med dag- och avloppsvatten ut i sjöar och vattendrag. De bryts inte ner utan äts upp av plankton och andra djur som tar skada av det.

Bygg- och miljöförvaltningen är tillsynsansvarig myndighet.

Elektromagnetiska fält

Vid bebyggelse nära kraftledningar och andra
elanläggningar kan påverkan från elektromagnetiska fält behöva beaktas. Det finns inga nationella riktvärden som preciserar vilken exponeringsnivå från magnetfält som kan anses vara tolerabla i samband med fysisk planering. Strålsäkerhetsmyndigheten hänvisar till rapporten Magnetfält och hälsorisker (2009) och anger där olika referensvärden, det vill säga en rekommenderad högsta exponeringsnivå som ger god säkerhetsmarginal till kända hälsoeffekter, för olika frekvenser. Folkhälsomyndigheten (FHM) har i uppdrag att tillsynsvägleda kommunerna i frågor om elektromagnetiska fält. Elsäkerhetsverkets
föreskrifter reglerar avståndet för byggnation och
verksamheter nära transmissionsnätet (tidigare kallat stamnätet). Som utgångspunkt för områden med en ledning, ska ny bostads-, skol- och förskolebebyggelse inte placeras närmare än 80 meter från en 220 kV-ledning och 130 meter från en 400 kV-ledning. För bedömning av skyddsavstånd till flera parallellgående ledningar kan magnetfältsberäkningar krävas.

Vid åtgärder eller planer inom 250 meter från
transmissionsnätet ska samråd ske med det statliga
affärsverket Svenska kraftnät.

Farlig verksamhet

I Sigtuna kommun finns ett antal farliga verksamheter enligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO 2:4) och verksamheter som omfattas av den så kallade Sevesolagstiftningen. Riskbedömningar och skyddsavstånd krävs vid planering av ny bebyggelse i närheten av de farliga verksamheter som går under dessa två lagar. Sevesoverksamheter delas in i låg och hög nivå, där den högre nivån medför högre krav på verksamheten. Länsstyrelsen är tillsynsmyndighet för Sevesoanläggningar.

I kommunen finns följande Sevesoanläggningar:

  • Becker Industrial Coatings AB, adress Brobyvägen 2, 195 60 märsta
  • A flygbränsledepå AB, adress Fraktvägen 1, 195 95 Rosersberg
  • Laggatorp bergtäkt, Svevia AB, adress Bergtäktsvägen 20, 190 60 Stockholm-Arlanda
  • Långåsens bergtäkt, NCC Industry AB, adress Torvmossevägen 40, 190 60 Stockholm-Arlanda

I kommunen finns också två bergtäkter klassade som Seveso i den lägre nivån.

Utöver detta finns även oklassade verksamheter som hanterar brandfarliga varor eller som på annat sätt kan utgöra risk för omgivningen. Till exempel bensinstationer som utgör en risk vid påfyllning av bränslen från tankbil.

Transporter av farligt gods

Länsstyrelsen utfärdar rekommendationer om lämpliga vägar för transport av farligt gods. Anvisade primärvägar i kommunen för farliga godstransporter är E4:an och väg 273. Sekundärväg avsedd för lokala transporter, är väg 263. Ostkustbanan utgör transportled för farligt gods på järnväg.

Inom skyddsavstånd för primär och sekundär transportled för farligt gods, ska risksituationen bedömas vid exploatering. Det är inte lämpligt att lokalisera känslig bebyggelse såsom bostäder, sjukhus, vårdlokaler, förskolor och skolor i direkt anslutning till transportleder för farligt gods.

Sekundärleden Måbyleden mellan E4 och Fältvägen slutar före bussdepån. Vid planering ska risker med transporter av farligt gods hela vägen fram till målpunkten beaktas.

I Sigtuna kommun har Arlanda flygplats den största
förbrukningen av flytande bränslen. Flygbränslet till
Arlanda lossas vid hamnen i Gävle och transporteras via järnväg till Brista, vilket innebär att transporten passerar Märsta.

Utöver nämnda transporter av petroleumprodukter passerar transporter med stora mängder av farligt gods på väg E4 eller på Ostkustbanan. Dessutom sker transporter av farligt gods från Arlanda som till exempel innehåller radioaktivt material. 

Beredskapshänsyn och räddningstjänst

Beredskapshänsyn i samhällsplanering handlar om
beredskap inför extraordinära händelser och svåra påfrestningar. Främst ska myndigheter, kommuner och andra aktörer i samarbete skydda och minska sårbarheten i infrastruktur, som exempelvis el- och vattenförsörjning. Det innebär även att ledningsorganisationer ska ha rutiner vid svåra och komplexa situationer där det krävs samverkan och
beslutsförmåga på statlig, regional och lokal nivå.

Inom Sigtuna kommun finns på grund av flygverksamheten vid Arlanda en hög riskmedvetenhet. Flygplatsen är en för Sverige mycket viktig infrastrukturanläggning och utgör i händelse av krig ett sannolikt mål.

Kommunalförbundet Brandkåren Attunda ansvarar för räddningstjänsten i Sigtuna kommun.

Planeringsinriktning för hälsa och säkerhet

  • Rådande bullerförordning ska följas vid
    nybyggnation.
  • Kommunen ska verka för att samlokalisera olika störningskällor till lägen där de inte påverkar människors hälsa.
  • Vid tillkommande bebyggelse där bullerutredning bedöms nödvändigt bör utredningen ta höjd för relevant basprognos hos Trafikverket.
  • Vid planläggning och ny bebyggelse intill vägar och järnvägar där det transporteras farligt gods ska utgångspunkten vara Länsstyrelsens aktuella riktlinjer.
  • Om förorenat område ska tas i anspråk för ändrad markanvändning så ska även risker från påverkan av klimatförändring, såsom översvämningar eller förändringar i grundvattennivåer, tas i beaktande.
  • Misstänkta förorenade områden ska undersökas i ett tidigt skede i planeringen och nödvändiga åtgärder vidtas för att undanröja risker för människors hälsa och för miljön.
  • Vid misstanke om förekomst av arsenik och sulfid i jord och/eller berg ska undersökning ske i tidigt skede av planeringen, samt vid annan lovgivning. Nödvändiga åtgärder ska vidtas vid kommande exploatering för att undanröja risker för människors hälsa och miljön, samt risk för spridning av förorenat vatten.

Sevesolagstiftningen

Sevesolagstiftningen beskriver åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor. En farlig verksamhet är en sådan som vid en olycka kan orsaka allvarliga skador på människor eller miljö.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.