Gång och cykel

Kommunens gång- och cykelvägnät är väl utbyggt. För att behålla en god standard är det viktigt att vid planering av nya områden och utveckling av befintliga, kontinuerligt sammankoppla gång- och cykeltrafikvägnätet med kommunens övriga gång- och cykelvägnät.

En mamma cyklar med sin son på cykelväg vid Norrbacka i Märsta.

Fotograf: Rosie Alm

Sigtuna kommuns cykelplan från 2014 ska uppdateras och utgöra grund för utvecklingen av cykelvägarna i kommunen.

Varje cykelresa börjar och slutar med en parkerad cykel. I planeringen måste målpunkter förses med funktionella cykelparkeringar såsom Märsta station, affärscentrum och besöks-, sim- och sporthallar, förskolor, skolor och fritidsgårdar.

En särskilt viktig fråga är att planera för säkra skolvägar samt till andra målpunkter som har barn som målgrupp. Ett exempel är att utreda passagemöjligheter för gående mellan Valsta och handelsområdet med Pinbackshallen. Denna passage skulle även förbättra tillgängligheten till Steninge naturreservat. Ett stråk som kopplar ihop Valsta med handelsområdet söder om Arlanda stad och vidare norrut till Brista verksamhetsområde behöver också studeras.

Gång- och cykelvägnät ska på sikt utsträckas till främst följande servicenoder på landsbygden: Venngarn, Odensala och Granby. Vidare ska kommunen verka för ett sammanhängande gång- och cykelvägnät inom flygplatsstaden som kopplar samman Arlandastad, Märsta och Arlanda flygplats.

Regionala cykelstråk

Trafikverket har i samarbete med länets kommuner och Region Stockholms cykelkansli arbetat fram ett förslag till regionalt cykelvägnät för främst pendlingsändamål. Förslaget hanteras av Regionala cykelkansliet samt ansvariga väghållare. Sigtuna kommun berörs av fyra av dem. Märstastråket, Sigtunastråket, Arlandastråket sammanfaller till stor del med huvudvägnätet. Utveckling av dessa tre sker kontinuerligt. Det fjärde cykelstråket, Knivstastråket, planeras med en första etapp mellan Märsta station och Odensala. Sigtunastråket behöver utvecklas och anpassas så
att även norra Sigtuna får en god cykelpendlingsförbindelse med Märsta station.

Planeringsinriktningar för trafik och mobilitet

  • Vid utbyggnad av nya områden ska
    förutsättningar för kollektivtrafiken skapas samt gång- och cykelbanor vara i funktion vid första utbyggnadsetappen för att skapa hållbara resvanor från början.
  • Gång- och cykelnätet ska vara säkert,
    sammanhängande och ha en god framkomlighet. Utformningen av gång- och cykelnätet ska ske med omsorg om trygghet och trivsel. Vid målpunkter ska säkra, funktionella och väl utformade cykelparkeringar skapas.
  • Skolor ska förses med god kollektivtrafik samt gång- och cykelvägar som möjliggör för personal och elever att resa utan bil samt för föräldrar att lämna barnen till fots eller med buss. Målet är att biltrafiken ska minska kring skolor och förskolor för en säkrare trafikmiljö.
  • Vid nyanläggning i befintligt eller av nytt gatunät ska åtgärder och utformning planeras och projekteras som beaktar trafiksäkerhet och framkomlighet.
  • För att avlasta väg 263 behöver vägnätet stärkas genom Måby trafikplats utbyggnad med sydliga ramper och Aspvägens förlängning över Ostkustbanan i Märsta.
  • På Aspvägen ska trafiksäkerhetshöjande åtgärder vidtas för säker gång- och cykeltrafik.
  • Åtgärder i åtgärdsvalsstudie för väg 263 ska genomföras. Åtgärdsförslag som kommunen tagit fram 2020 ska prövas.
  • I efterföljande planering ska det hållas öppet för möjligheten att etablera ytterligare en station med dess angöring vid Arlandabanan samt för plats för en kollektivtrafiknod som försörjer Roslagsbanan och det lokala kollektivtrafiknätet.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.