Information och kontakt på finska

Sigtuna kommun har flera olika kommunikationskanaler med information om vårt arbete med nationella minoriteter, minoritetsspråk och förvaltningsområdet för finska. Dessa kanaler ger även information om kulturaktiviteter i Sigtuna kommun. Här finns även information om hur du kontaktar kommunen på finska.

Få information

Sociala medier

Sigtuna kommun har en tvåspråkig facebooksida som heter Sigtuna kommun på finska (Sigtunan kunta suomeksi).

Sigtunan kunta suomeksi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Nyhetsbrev om nationella minoriteter

Sigtuna kommun har ett nyhetsbrev om nationella minoriteter som utkommer två gånger per år. Du kan få nyhetsbrevet till din e-postadress eller per brev till din folkbokföringsadress.

Nyhetsbrevet om nationella minoriteter utkommer under 2024 vid följande datum:

• 1 juni
  • 1 december

Anmäl dig till Sigtuna kommuns nyhetsbrev om nationella minoriteter

Vilket språk vill du ha nyhetsbrevet på? * (obligatorisk)
Vilket språk vill du ha nyhetsbrevet på?

Hur vill du ta del av nyhetsbrevet? * (obligatorisk)
Hur vill du ta del av nyhetsbrevet?

Om du har valt att motta nyhetsbrevet per brev skickas det till din folkbokföringsadress.

Kultur och evenemang för nationella minoriteter

Under 2024 bjuds det på finsk film på Biokällan, sagostunder på finska, språkträning i finska för vuxna, scenkonstprogram, författarsamtal och en sverigefinsk familjedag i Äppelparken.

Här kan du läsa mer om de evenemang som händer för nationella minoriteter

Evenemangskalendern

I evenemangskalendern samlas all information om vilka kulturaktiviteter som sker i Sigtuna kommun. Både kommunens egna aktiviteter och föreningslivets aktiviteter kan registreras i evenemangskalendern.

Här kan du besöka evenemangskalendern

En mormor kramar om sitt barnbarn. Flickan ler mot kameran.

Foto: Lieselotte Van Der Meijs/Johnér.

Kontakta kommunen på finska

Sigtuna kommun tillhör förvaltningsområdet för finska. Det finns en förstärkt rätt att kommunicera med kommunen på finska. När kommunen har fattat ett beslut har du i sådana ärenden alltid rätt att både prata och skriva med kommunen på finska. Rättigheten gäller oavsett om du talar svenska eller inte.

Sigtuna kommun ska även i övrigt främja användningen av finska för att minoritetsspråket ska kunna fortsätta vara ett levande inslag i samhället. Vi försöker därför även i övriga kontakter erbjuda dig service på finska.

Ring till kommunen

Du kan prata finska med kommunen genom att ringa till kontaktcentret på telefonnummer 08-591 260 00. När du kopplas fram säger du på svenska eller finska att du vill tala finska.

Skicka e-post till kommunen

Du kan kontakta kommunen på finska genom att skicka e-post till kontaktcenter@sigtuna.se. Du kan skriva i e-postmeddelandet om du önskar svar på finska.

Chatta med kommunen

Du kan även chatta med kommunen.

Här kan du läsa mer om hur du kan chatta med oss

Ställ en fråga

Du kan genom formuläret nedan ställa en fråga till kommunens samordnare för nationella minoriteter. Du kan också mejla kommunen på kontaktcenter@sigtuna.se.

Händer på en dators tangentbord.