Sök bidrag till sverigefinska projekt

Sigtuna kommun ingår i förvaltningsområdet för finska. Ideella föreningar kan söka bidrag till projekt som stödjer användningen av finska eller som främjar de rättigheter sverigefinnar har enligt minoritetslagen. Även kommunala verksamheter kan söka medel för sverigefinska projekt.

Mormor håller om sitt barnbarn.

Foto: Lieselotte Van Der Meijs/Johnér.

Förvaltningsområdet för finska

Sverigefinnar är en nationell minoritet i Sverige och finska nationellt minoritetsspråk. Sigtuna kommun ingår i förvaltningsområdet för finska. Det betyder att finskan har en särskilt stark ställning i kommunen och kommuninvånare har förstärkt rätt till förskola, äldreomsorg och kontakter med kommunen på finska.

Vem kan söka?

Bidraget till sverigefinska projekt kan sökas av ideella föreningar och kommunala verksamheter.

Följande allmänna krav gäller för ideella föreningar.

Föreningen ska:

• vila på demokratisk grund
  • vara registrerad hos Skatteverket.
  • ha stadgar
  • ha en styrelse
  • helt eller delvis vara verksam i Sigtuna kommun
  • vara registrerad i kommunen föreningsregister.

Att föreningen vilar på demokratisk grund betyder att föreningen följer sina stadgar och ger medlemmarna inflytande minst en gång varje år på ett årsmöte. På årsmötet väljer medlemmarna en styrelse, granskar föregående verksamhetsår och besluta även om föreningens kommande verksamhet och budget. En viktig princip är att föreningen ska vara öppen. Personer som delar föreningens intressen ska ha möjlighet att bli medlem, påverka och delta i föreningens verksamhet.

Även kommunala verksamheter kan ta del av statsbidraget och beviljas medel till sverigefinska projekt.

För mer information om att bilda förening

Vill du ha mer information om vilka krav som ställs på föreningar som vill söka bidrag?

Här kan du läsa mer information om att bilda förening

Registrera föreningen till kommunens föreningsregister

Vill din förening ansöka om att bli registrerad i Sigtuna kommun? Skicka e-post till kulturochfritid@sigtuna.se med information om vilken förening det gäller och kontaktperson så hör vi av oss.

För vad kan man söka bidrag?

Projektbidraget grundar sig på det statsbidrag som Sigtuna kommun tar emot för arbetet med förvaltningsområdet för finska.

Detta innebär att bidrag kan beviljas till projekt som:

• stödjer användningen av finska.
  • främjar rättigheter sverigefinnar har enligt minoritetslagen.

Eftersom projektbidraget grundar sig på kommunens statsbidrag får bidrag enbart lämnas till de merkostnader som uppkommer för att Sigtuna kommun ingår i förvaltningsområdet för finska. Det betyder att projektbidraget är ett komplement till övriga föreningsbidrag och inte kan beviljas som verksamhetsbidrag. För kommunala verksamheter betyder det att stöd inte kan lämnas för ordinarie kostnader.

I Sigtuna kommun finns även andra föreningsbidrag. Det finns bland annat verksamhetsbidrag till pensionärsföreningar, ideella föreningar och kultur- och fritidsföreningar. Det finns även projektbidrag till kultur-, fritids- och idrottsföreningar.

Här kan du läsa mer om kommunens övriga föreningsbidrag

Ansökningar som innehåller följande prioriterade målgrupper uppmuntras vid ansökan:

• barn och unga
  • äldre
  • personer med funktionsnedsättning
  • kaleromer (finska romer).

Även generationsöverskridande projekt och aktiviteter uppmuntras eftersom detta framkommit som behov under kommunens samråd med den sverigefinska minoriteten.

Mer information om statsbidraget och sverigefinnars rättigheter enligt minoritetslagen

Vill du veta mer om statsbidraget som kommunens bidrag till sverigefinska projekt grundar sig på?

Här kan du läsa bidragsförordningen till statsbidraget Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du veta om de rättigheter som sverigefinnar har enligt lagen om nationella minoriteter och minoritetsspråk?

Här kan du läsa minoritetslagen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tästä voit lukea vähemmistölain suomeksi Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hur ansöker jag?

Föreningar och kommunala verksamheter kan ansöka om bidrag till sverigefinska projekt under hela året och vid flera tillfällen.

Sökanden uppmanas ansöka om bidrag cirka 8 veckor innan evemenaget, aktiviteten eller projektstart för att ansökan ska hinna behandlas i tid.

Vi utvecklar just nu en e-tjänst för ansökan om bidrag till sverigefinska projekt. E-tjänsten kommer finnas på plats under hösten 2023.

Två vuxna och två yngre barn umgås i Vattentornsparken. En vuxen och ett barn sitter ned på marken under ett trä.

Barn och unga är en prioriterad målgrupp i arbetet med nationella minoriteter och förvaltningsområdet för finska. Foto: Rosie Alm.

Under 2023 har följande projekt fått bidrag

• Sverigefinska kulturevenemang på Träffpunkten
    Märstas finska pensionärer beviljades 25 000 kr för kulturevenemang på finska vid åtta projekttillfällen. Av det beviljade projektbidraget avsåg 20 000 kr kostnader för musikunderhållning på finska och 5 000 kr för andra kringkostnader till deltagande artister.
  • Musikunderhållning på finska för äldre
    Arhems demensboende, som har en finsk avdelning, beviljades 24 000 kr för musikunderhållning på finska under 12 gånger under året.
  • Bekanta dig med finsk matkultur
    Märstas finska pensionärer beviljades 6 500 kr för matlagning på finska vid två projekttillfällen.
  • Sverigefinsk karaoketävling i Märsta
    Märstas finska pensionärer beviljades 2 500 kr till kostnader för musikunderhållning på finska under den sverigefinska karaoketävlingen.
  • Sverigefinsk familjedag
    Mångkulturella enheten beviljades 2 000 kr för kringkostnader för en sverigefinsk familjedag vid Askarehage naturreservat.