Rosersberg

Rosersberg ligger i kommunens södra del, i ett strategiskt läge med nära anslutning till E4:an, Ostkustbanan och Arlandabanan. Även naturen finns nära då Rosersberg ligger mellan de två gröna kilarna, Järvakilen och Rösjökilen. Kommundelen har ett invånarantal om ca 2 900 personer (31 december 2021).

Samhället har en tydlig uppdelning mellan bostäder och verksamhetsområden. Öster om järnvägen har Rosersberg en villastadsprägel samtidigt som ungefär hälften av de boende bor i lägenheter i flerbostadshus. Inom befintlig struktur ska befintlig markanvändning i huvudsak fortgå. Vid utveckling avstadsbyggnadsprojektet Mer Rosersberg bör lokalisering av ny service och nya mötesplatser ske på ett sätt som kopplar samman de olika sidorna om järnvägen.

Sydväst om bostadsområdet ligger Rosersbergs verksamhetsområde, ett logistikcentrum som är av stor betydelse för näringslivet och regionens konkurrenskraft. Rosersbergs verksamhetsområde är ett av de största logistikområdena i Storstockholmsområdet och inrymmer norra Stockholms enda kombiterminal. Rosersbergs kombiterminal är den nordligaste som går att nå från centrala Europa på ett dygn. För att klara framtidens krav på längre och tyngre godståg planeras en expansion av kombiterminalen söderut. Ytterligare verksamheter finns söder och öster om bostadsområdet, i närheten av trafikplats Rosersberg. 

Trafikverket valde under 2017 att stänga korsningen Slottsvägen-Ostkustbanan på grund av bristande säkerhet. Trafikförsörjningen av Rosersbergs bostads- och verksamhetsområden kräver ur både hållbarhets- och säkerhetssynpunkt att ytterligare en väganslutning med ny planskild korsning planeras och anläggs. Se vidare kapitlet Trafik och Mobilitet.

Bebyggelseutveckling i anslutning till Rosersberg tätort

Mer Rosersberg

Mer Rosersberg. Den goda regionala tillgängligheten gör Rosersberg till ett strategiskt läge för stationsnära bebyggelseutveckling. I direkt anslutning till pendeltågsstationen planeras ett av kommunens största stadsbyggnadsprojekt – Mer Rosersberg. Med direkt närhet till pendeltågsstation, arbetsplatser, natur- och kulturmiljöer kring Rosersbergs slott liksom närheten till Mälaren har området unika förutsättningar för en hållbar utveckling av blandad bebyggelse med betoning på bostäder. Rosersbergs villasamhälle har i dagsläget ett begränsat utbud av service ur ett boendeperspektiv. Utvecklingen av området, som i huvudsak planeras ske väster om järnvägen, kommer att bidra till en utökad service, möjlighet till fler mötesplatser och aktiviteter samt ett större och mer varierat utbud av boendeformer.

Verksamheter öster om Rosersberg villasamhälle

I kilen mellan Norrsundavägen, Arlandabanan och E4:an avser kommunen pröva förutsättningarna för nya verksamheter. Med hänsyn till landskapsbilden runt Norrsunda kyrka och att området ligger inom tillrinningsområde för reservvattentäkt Stockholmsåsen-Norrsunda, samt att pågående markanvändning delvis är jordbruksmark, har utbredningen minskats i jämförelse med tidigare beslutad yta i den tidigare översiktsplanen. Framtida detaljplanearbete får vidare klargöra frågor rörande eventuell risk för påverkan på reservvattentäkt och Svenska kraftnäts planer på kommande kraftledningsdragning i området. Viktiga förutsättningar för planeringen är även kulturmiljövärden, framförallt landskapsbilden runt Norrsunda kyrka, samt skyltläget från E4:an. Vid detaljplanering bör också möjligheten för byggnader att utgöra bullerskydd gentemot väg och järnväg beaktas.

Utbyggnad av Rosersberg kombiterminal

Området söder om kombiterminalen avses utredas för en förlängning av terminalområdet. Rosersbergs kombiterminal ska utgöra ett attraktivt lokaliseringsalternativ för transportintensiva företag och stärkas som knutpunkt för omlastning, lager och varuhantering.

Två tjejer sitter på en stenskulptur vid Nyborgsrondellen i Rosersberg.

Fotograf: Rosie Alm

Planeringsinriktning för Rosersberg

  • Tillvarata potentialen i det kollektivtrafiknära läget och utveckla Rosersberg med ett större och varierat utbud av boendeformer, utökad service, icke-störande verksamheter och fler mötesplatser.
  • Verka för att kopplingen över Ostkustbanan återställs. En statlig korsningspunkt ska anläggas vid Slottsvägen eller i annat lämpligt läge för att ersätta den stängda korsningen.
  • Rosersberg ska i lägen utpekade i mark- och vattenanvändningskartan fortsatt utvecklas med verksamheter som kan dra nytta av det strategiska läget, i nära anslutning till stora transportstråk och Arlanda flygplats.
  • Värna den gröna infrastrukturen inom och i anslutning till Rosersberg och verka för att naturvärden också nyskapas vid bebyggelseutveckling.
  • Tillvarata och utveckla natur-, kultur- och strövområden, framför allt i närheten till Fysingen samt Rosersbergs och Skånela slott.
  • Söder om Rosersbergs verksamhetsområde finns ett grönt svagt samband som är betydelsefullt för att länka samman de gröna kilarna Järvakilen och Rösjökilen. Genom samverkan mellan olika aktörer finns möjlighet att stärka detta samband och gynna såväl friluftslivet och ekologiska spridningssamband.
  • Stärk vattenkontakten och öka den allmänna tillgången till Mälaren.
  • Verksamhet inom tillrinningsområdet till reservvattentäkt ska ske med restriktivitet som inte äventyrar kommande generationers tillgång på dricksvatten av god kvalitet och kvantitet.

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Meddela fel på sidan

Här kan du meddela om du saknar något eller om du hittat ett fel på denna sida.


Jag vill ha svar till min e-postadress. Obligatoriskt om du vill få ett svar.
Det du skickar till kommunen blir allmän handling.